Rioleringswerkzaamheden Vleumingen Gendt

Omdat de riolering in de straat Vleumingen oud is, vervangen we het riool. Daarnaast grijpen we de rioleringswerkzaamheden aan voor onderhoud aan de weg. 

Riolering

De riolering in de straat Vleumingen is oud. Daarom gaan we het riool vervangen. Ook maken we een extra riool naar de sloot voor het regenwater. Het regenwater van de woningen aan de oostkant (oude deel) wordt zoveel mogelijk afgekoppeld. Waar nodig vervangen we de huisaansluitingen van het vuilwater.

Onderhoud aan de weg

We grijpen de rioleringswerkzaamheden ook aan voor onderhoud aan de weg. De rijbaan van asfalt vervangen we door klinkers. Op de kruispunten komen plateaus in plaats van de punaises. De parkeervakken en voetpaden worden opnieuw bestraat of vernieuwd. De indeling van parkeren, inritten en groenvakken gaan we opnieuw bekijken.

Duurzame inrichting

Het groen in de straat willen we zo veel mogelijk behouden. Mogelijke uitzondering is de honden-uitlaatstrook. Daar willen we een voetpad aanleggen naar de Nijmeegsestraat. De aanleg van groene parkeervakken is ook een optie.

Door de afvoer naar de sloot voeren we minder regenwater naar de zuivering af. Het water in de sloot zorgt voor het op peil houden van de grondwaterstand. Zo gaan we verdroging tegen.

Gestelde vragen (opmerkingen) en antwoorden

Tot 1 juli was er de mogelijkheid om te reageren op het ontwerp van de straat Vleumingen in Gendt. Op de inwonersavond van 10 juni hebben we een aantal reactieformulieren ontvangen. Later hebben we ook nog digitaal reactieformulieren ontvangen. Onderstaand vindt u een overzocht van de gestelde vragen (opmerkingen) en de antwoorden hierop.

Bestaande bomen zijn alleen aan de straatzijde gesnoeid. Graag ook aan de woningzijde snoeien.

Inmiddels is er gesnoeid. Dit heeft zich vooral beperkt tot het verwijderen van het dode hout.

We hebben bezwaar tegen het smaller worden van de straat. Passeren van bredere voertuigen wordt dan moeilijk.

Voor de nieuwe breedte van de straat hebben we de richtlijnen van de CROW aan gehouden. De breedte is voldoende voor het goed kunnen passeren van elkaar. Deze breedte houden we ook bij andere nieuwe inrichtingen aan.

Wat gebeurt er met het groenvak voor Vleumingen 7-9 en voor Vleumingen 11-13?

De kleine groenvakken vervallen op deze plekken.

Wat gebeurt er met het groenvak voor Vleumingen 18-20? Deze is nu niet aangeplant.

De aanplant van dit groenvak ligt bij het groenbeheer. Mogelijk dat we bij veel groenschade door de werkzaamheden voor een nieuwe beplanting kiezen. We proberen schade aan het groen echter zoveel mogelijk te beperken.

Hoe zit het met de tijdsplanning en bereikbaarheid?

De start van de werkzaamheden staat gepland in februari 2025. Als er een definitieve planning is, dan laten we dit weten via de Bouwapp en de gemeentelijke website. Dit geldt ook voor de bereikbaarheid tijdens de uitvoering. 

Komt er een toezichthouder bij graafwerkzaamheden rondom de grote haagbeuken?

We laten een boom effectanalyse maken voordat de werkzaamheden starten. Hieruit moet blijken wat de maatregelen moeten zijn bij werken rondom de bomen. Hier wordt door de toezichthouder ook op gelet. 

Het in en uitrijden van mij inrit is lastig door de kleine groenvakken en tegenover inrit geparkeerde auto’s. Dit wordt niet makkelijker door het versmallen van de straat.

Op een aantal plekken komen de groenvakken te vervallen. Deze komen op andere plekken in de parkeer/groenvakken. Tegenover een inrit mag men niet parken. Hopelijk is in- en uitrijden door de aanpassing beter mogelijk.

Kan er eens goed naar de verlichting worden gekeken? Het is nu donker in de straat.

De verlichting nemen we mee in het aangepaste ontwerp.

Beplanting graag hetzelfde houden.

Schade aan groen proberen we zoveel mogelijk te voorkomen. De beplanting blijft dan ook zoveel mogelijk behouden.

Uitlaatstrook mag een stoep worden.

We gaan de uitlaatstrook behouden, maar met een voetpad erlangs. 

Is het mogelijk een parkeervak tussen de bomen te realiseren?

Uit de boom effectanalyse wordt duidelijk wat er mogelijk is tussen de bomen. De verwachting is dat dit niet te realiseren valt zonder veel wortelschade. En daardoor is dit dus niet wenselijk.

Kan Vleumingen eenrichting worden om de straat minder druk te maken?

De straat Vleumingen wordt geen eenrichtingsweg. Dan moeten meer straten anders ingericht worden, wat niet wenselijk is. 

Voetpad aan de kant van de garage of honden uitlaatstrook?

We kiezen ervoor om de kant van de honden uitlaatstrook te voorzien van een voetpad.

Regenwaterafvoer van de garages graag afkoppelen.

Graag koppelen we de regenwater afvoeren van de garages af. Voor alle afkoppel mogelijkheden nemen we nog contact op met de eigenaar. Dit geldt voor de garages, maar ook voor de voorzijdes van de woningen.

Fijn dat er drempels komen in verband met hard rijden.

De drempels vervangen de punaises. Deze worden in een andere kleur bestrating uitgevoerd.

Graag bomen weghalen en nieuwe planten of drastisch snoeien.

De bomen blijven behouden. Drastische snoei passen we ook niet toe, wel is er dood hout uit de bomen verwijderd.

Langs de Hogendorpstraat zijn de parkeerplaatsen vervallen komt hier nog iets voor terug?

Dit valt buiten het plangebied. Hier is bij de plannen voor Vleumingen geen rekening mee gehouden.

Graag de groenvakken aanplanten met bloeiende planten net als in de Nijmeegsestraat. Desnoods doen we zelf het onderhoud.

Als er veel groen schade is, dan wordt dit opnieuw aangeplant. Welke soort beplanting er dan terug komt ligt nog niet vast.

Honden uitlaatstrook intact houden anders kan dit elders voor overlast zorgen.

We hebben de honden uitlaatstrook bereikbaarder gemaakt door hier een voetpad voor langs te leggen.

BouwApp

scan voor de bouwapp

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg dan vooral de BouwApp! Via de BouwApp delen we regelmatig nieuwe informatie over het project. Download de BouwApp door de QR-code te scannen met uw mobiele telefoon.
 

Vragen ontwerpplan