Aanslag gemeentelijke belastingen
Alle inwoners en ondernemers van de gemeente Lingewaard moeten elk jaar gemeentelijke belastingen en heffingen betalen. Met deze inkomsten betaalt en onderhoudt de gemeente Lingewaard bijvoorbeeld wegen, plantsoenen, riolering en straatverlichting.
Belangrijke wijzigingen
Een aantal belangrijke veranderingen ten opzichte van de belastingheffing in 2025 zijn:
- De OZB-aanslag voor woningen en niet-woningen stijgt gemiddeld met 6,3%.
- De kosten voor het inzamelen en verwerken van afval zijn flink gestegen. Hierdoor stijgt het tarief voor afvalstoffenheffing (vastrecht) met 11,65% en het bedrag per leging van uw container met 9,9%.
- De tarieven voor de hondenbelasting en de riool- en waterzorgheffing stijgen met 2,3%.
Onroerende zaakbelastingen (OZB)
U moet onroerendezaakbelastingen betalen wanneer u op 1 januari de eigenaar bent van een woning of niet-woning zoals een winkelruimte, kantoor of ander bedrijfspand. Bent u gebruiker van een niet-woning? Dan moet u daarover ook onroerendezaakbelastingen betalen.
WOZ-waarde en taxatieverslag
Hoeveel onroerendezaakbelastingen u moet betalen, hangt af van de waarde van een pand of stuk grond. Dit wordt de WOZ waarde (waardering onroerende zaken) genoemd. De gemeente stelt die waarde elk jaar vast. Dit doen we door te kijken naar verkoopprijzen van vergelijkbare woningen. Daarbij houden we onder meer rekening met verschillen in grootte, ligging, onderhoudstoestand en bijgebouwen. Bij het bepalen van de waarde kijken we ook naar de nieuwbouw, verbouwingen en/of aan bouwen die in de loop van 2024 zijn gerealiseerd. Het pand wordt dan getaxeerd naar de toestand op 1 januari 2025, waardepeil datum 1 januari 2024. We stellen de waarde van bedrijfspanden vast door te kijken naar de huuropbrengst of vervangingswaarde. In het taxatieverslag staat uitgelegd hoe de waarde van uw pand bepaald is.
Riool- en waterzorgheffing
Sinds 2024 is er een nieuwe riool- en waterzorgheffing. De nieuwe heffing bestaat uit twee delen: een gebruikersheffing en een eigenarenheffing. De gebruikersheffing is te vergelijken met de oude rioolheffing. Gebruikers van de riolering betalen deze heffing voor de afvoer van
afvalwater. Voor de eigenarenheffing betalen eigenaren van een perceel een vast bedrag aan riool- en waterzorgheffing.
Afvalstoffenheffing
Als gemeente Lingewaard moeten wij huishoudelijk afval inzamelen. iedereen betaalt hieraan mee (dit moet van de wet en is landelijk geregeld), ook als u geen afval aanbiedt. Dit heet de afvalstoffenheffing. U betaalt voor de afvalstoffenheffing een vast bedrag. Daarnaast betaalt u ook voor het aantal keren dat u restafval aanbiedt. Op het aanslagbiljet staat onder het kopje 'grondslag' het aantal keren dat u restafval heeft aangeboden in 2024.
Hondenbelasting
Heeft u één of meerdere honden? Dan moet u hondenbelasting betalen. Per hond betaalt u een bepaald bedrag.
De gemeenteraad heeft op 11 november 2024 besloten om deze belasting met ingang van 2026 af te schaffen.
Voor ondernemers
Heeft u een reclame-uiting (zoals een bord, aankondiging of boodschap) in het centrum van Huissen, Bemmel of Gendt? En is deze zichtbaar vanaf de openbare weg? Dan betaalt u hiervoor reclamebelasting. De opbrengst gaat naar de ondernemersvereni gingen in deze kernen.
Staat uw bedrijf op een Bedrijfsinvesteringszone (BIZ)? Dan betaalt u belasting op basis van de waarde van uw pand. Met de opbrengst zorgt de BIZ-organisatie voor investeringen op het bedrijventerrein.
Aanslag digitaal ontvangen?
Wilt u uw aanslagbiljet voor de gemeentelijke belastingen volgend jaar digitaal ontvangen en bekijken? Dat kan via de Berichtenbox van MijnOverheid. Ga naar mijn.overheid.nl om u te registreren met uw DigiD. Dan ontvangt u volgend jaar uw aanslag gemeentelijke belastingen in de Berichtenbox.
Digitaal uw belastingzaken regelen
Via onze pagina over belastingen kunt u online:
- Uw aanslagbiljet(ten) en het taxatieverslag bekijken.
- Bezwaar maken tegen de aanslag. U leest hier ook waarom u het best zelf bezwaar kunt maken in plaats van een bureau vragen dat voor u te doen.
- Uw hond aan- of afmelden voor de hondenbelasting.
- Een machtiging voor automatische incasso aanvragen, wijzigen of stoppen.
- Een aanvraagformulier kwijtschelding gemeentelijke belastingen downloaden.
Voor sommige zaken moet u inloggen met uw DigiD. Ondernemers loggen in met eHerkenning.
Betalen
Op de achterkant van het aanslagbiljet staat hoe u kunt betalen. Ook vindt u daar informatie wanneer u het niet eens bent met de belastingaanslag of kwijtschelding wilt aanvragen.
Meer informatie
Heeft u vragen over de belastingaanslag? Kijk dan op onze speciale pagina over belastingen. Daar vindt u meer informatie en vragen & antwoorden.
Vindt u niet wat u zoekt? Bel dan (026) 32 60 111 (bereikbaar op werkdagen van 09.00 uur tot 17.00 uur). Of stel uw vraag via het contactformulier. Via het contactformulier kunt u géén bezwaarschrift indienen.