Omgevingsvergunning vooroverleg

Let op! Nieuwe initiatieven, waarbij een vooroverleg nodig is, worden ná de carnavalsvakantie (vanaf medio half maart 2025) ingepland.

Vergunningencheck

Het aanvragen van een omgevingsvergunning kost tijd en geld. Doe daarom eerst de vergunningencheck in het Omgevingsloket. Zo weet u of u wel een vergunning nodig heeft en als dat het geval is welke vergunning u nodig heeft. In sommige gevallen krijgt u het advies om met de gemeente Lingewaard in gesprek te gaan voordat u een omgevingsvergunning aanvraagt.

Wanneer maak ik gebruik van een vooroverleg?

Sommige plannen hebben grote invloed op de omgeving en/of passen niet binnen het beleid of het omgevingsplan. Hierbij kunt u denken aan nieuwbouw van (meerdere) woningen, het realiseren van bedrijfsgebouwen en kantoren, een herontwikkeling of ander gebruik van bestaande bebouwing/percelen, het realiseren van milieu- of duurzaamheidsprojecten of het realiseren van detailhandel en horeca.

Wat houdt het vooroverleg in?

In de gemeente Lingewaard hebben we een overleg in de vorm van een intake- en omgevingstafel. Tijdens dit overleg kijken we naar alle aspecten die aan de orde zijn bij uw plan. Na dit overleg volgt er een advies waarin is aangegeven of uw plan kansrijk en haalbaar is. Als uw plan positief is beoordeeld, ontvangt u het advies waarin randvoorwaarden en aandachtspunten staan voor uw verdere aanvraag. Mocht blijken dat uw initiatief op voorhand niet kansrijk is of dat er geen intake- of omgevingstafel nodig is, dan informeren wij u hierover. Meer informatie over het proces treft u in onderstaande handreiking.

Wat zijn de voordelen van het vooroverleg?

Een vooroverleg heeft de volgende voordelen:

  • Snel inzicht in de kansrijkheid en haalbaarheid; aan de hand van het advies weet u hoe de gemeente Lingewaard tegenover uw plan staat voordat u een definitieve aanvraag doet. Hierdoor kunt u de kans op een omgevingsvergunning mogelijk vergroten.
  • Integraal en helder advies; wij geven één duidelijk advies met randvoorwaarden en adviezen om uw plan verder uit te werken richting een definitieve omgevingsvergunningaanvraag.
  • Voorkomen van onnodige kosten; op basis van het advies weet u hoe de gemeente Lingewaard tegenover uw plan staat en wat u verder moet uitwerken voor uw aanvraag. Zodoende voorkomt u onnodige (onderzoeks-) kosten, zeker wanneer uw plan niet kansrijk of haalbaar blijkt.
  • Snellere vergunningprocedure; door vroegtijdig met de gemeente Lingewaard in gesprek te gaan, hoeft u bij de omgevingsvergunningaanvraag minder uit te zoeken. Hierdoor verloopt de formele vergunningprocedure soepeler en sneller.

Wat zijn de kosten?

Aan het vooroverleg zijn kosten verbonden. Voor de intaketafel- en omgevingstafel betaalt u leges. Per intaketafel betaalt u € 500,- en per omgevingstafel betaalt u € 1500,-. Als u een definitieve vergunning verkrijgt waarin u de randvoorwaarden uit het advies van de intake- en/of omgevingstafel heeft verwerkt, dan worden de leges voor het vooroverleg deels verrekend met het bedrag voor het behandelen van de aanvraag omgevingsvergunning.

Hoe vraag ik een vooroverleg aan?

Om een vooroverleg aan te vragen, vult u het intakeformulier in.

  • Hebben wij voldoende informatie dan behandelen wij uw initiatief op de intaketafel.
  • Is uw plan nog niet concreet? Wilt u verkennen wat de mogelijkheden zijn op een bepaalde locatie? In dergelijke gevallen bespreken wij uw plan eerst. Aan de hand hiervan adviseren wij u over het vervolgproces en wat voor informatie nodig is voor verdere behandeling.
  • Heeft u een concreet (uitgewerkt) plan? Om een goed advies te kunnen geven over uw plan is het van belang dat u zo veel mogelijk concrete informatie aanlevert. Heeft u bijvoorbeeld een nieuwbouw-, verbouw- of bouwplan? Wilt u een gebouw/ perceel op een andere manier gebruiken? Dan vragen wij u om onderstaande informatie aan te leveren:

De inrichtingstekening (van zowel de huidige als de nieuwe situatie) is op schaal getekend en bestaat minimaal uit :

  • Vermelding van de schaal.
  • Legenda.
  • Noordpijl.
  • Parkeersituatie.
  • Bebouwing.
  • Bestaand en toekomstig groen.
  • Informatie over de ligging en bereikbaarheid.
  • Gevelaanzicht van zowel de bestaande als nieuwe situatie inclusief maatvoering.
  • Beschrijving van het huidige en toekomstige gebruik van het bouwwerk en/of perceel.
  • Tekeningen en/of toelichtingen die het ontwerp verduidelijken.

 Bovenstaande informatie kunt u toevoegen aan het intakeformulier.

Extra informatie

In sommige gevallen is participatie verplicht. Het is dan van belang dat u uw omgeving vroegtijdig betrekt bij uw plannen. Bij een uiteindelijke aanvraag toetst de gemeente of u in voldoende mate aan participatie heeft gedaan. Lees meer over participatie.

Heeft u vragen of komt u er bij het invullen van het intakeformulier niet uit? Neem dan contact met ons op via (026) 32 60 111. Heeft u een vraag over een bestaande aanvraag? Neem dan contact met ons op via bovenstaand nummer. Houdt hierbij het zaaknummer bij de hand. Deze vindt u bovenaan het intakeformulier.