Informatie voor mantelzorgers
Heeft u vragen of hulp nodig?
Hieronder kunt u extra informatie en tips vinden voor het vragen van hulp. Per stap geven we aan waar en hoe u gebruikt kunt maken van (extra) ondersteuning.
Stap 1. Hulp vragen van uw netwerk
Hulp vragen kan lastig zijn. Maar juist nu willen mensen graag iets voor een ander doen. Vraag bijvoorbeeld uw buren voor hulp bij boodschappen doen.
Zorgt u voor iemand en heeft u ook (school)werk? Probeer afspraken te maken met uw school of werkgever.
Praat over uw zorgen met familie en vrienden. U kunt ook met hulplijnen bellen of chatten. Bijvoorbeeld met:
- Coronahulp Lingewaard: (088) 255 2555
- Kindertelefoon: 0800 - 0432
- Luisterlijn landelijk: 0900 - 0767
- Luisterlijn lokaal: (024) 355 11 00
- Mantelzorglijn: 030 - 760 60 55
Er zijn verschillende manieren om contact te blijven houden met iemand die u niet kunt bezoeken. Bijvoorbeeld via bellen, kaartje of een brief sturen, online een spelletje doen, samen tv kijken met telefoon aan het oor of samen een boek lezen en bespreken.
Stap 2. Hulp van vrijwilligers
Lukt het niet om uw netwerk in te schakelen? Een vrijwilliger kan praktische steun bieden. Bijvoorbeeld bij:
- Boodschappen doen
- Medicijnen ophalen uit de apotheek
- De hond uitlaten
Ook kan een vrijwilliger een moment doorbrengen met degene voor wie u zorgt, zodat u even tijd voor uzelf heeft. Dit kan ook telefonisch of via beeldbellen.
Vrijwilligers vinden via SWL:
- www.swlingewaard.nl/
- t: 088 255 2555
- vraag@swlingewaard.nl
Stap 3. Wmo hulp
Verleent u iedere dag zorg? Kan uw netwerk niet nog meer doen om u te helpen? Of is het moeilijk om vol te houden? Dan kijkt de gemeente hoe wij u kunnen helpen. Daarbij kijken we wat er binnen de maatregelen mogelijk is. Misschien is er kleinschalige dagbesteding of kan de thuiszorg vaker langskomen.
U kunt contact opnemen met het Wmo-loket van de gemeente.
- (026) 32 60 111 (tussen 8.30 en 12.30)
- www.lingewaard.nl/ondersteuning-en-zorg
- 06 22 93 32 58
- m.ritzen@swlingewaard.nl
Stap 4. Verpleging en verzorging
Zorgt u dagelijks voor iemand en is de ondersteuning via het Wmo-loket niet voldoende? Soms ziet de huisarts of wijkverpleegkundige dat zelf. Maar soms is het goed om zelf aan het geven dat u het zwaar heeft.
Wijkverpleegkundigen in corona tijd werken volgens de richtlijnen en adviezen van het RIVM. Wil je de richtlijnen nalezen? Dat kan op de website rivm.nl
Wijkverpleging aanvragen kan bij:
Rijnwaal zorggroep
(0481) 470 600
www.rijnwaal.nl/onze-zorg/thuiszorg/
Buurtzorg
06 22 73 45 62
lingewaard@buurtzorgt.nl
STMR
0900 - 8433
Stap 5. Tijdelijk verblijf (bij crisis)
Soms gaat het echt niet meer. Dan kan de huisarts, vaak in overleg met de wijkverpleegkundige, beslissen dat een noodvoorziening nodig is. In deze crisissituatie zal sprake zijn van zware medische zorg, of van palliatieve zorg.
Neem direct contact op met uw huisarts (als er sprake is van spoed, kies dan voor deze optie in het telefoonmenu).
Belt u liever met iemand die u niet kent? Bel dan (anoniem en gratis) met Veilig Thuis 0800-2000
Bij acute crisis bel 112
Meer informatie
Regio
- Coronahulp: swlingewaard.nl
- lingewaard.nl/coronainwoners
Hulpsites
- Voor mensen met psychische klachten en hun naasten: wijzijnmind.nl/corona
- Voor kinderen van ouders met psychische klachten: trimbos.nl/kennis/corona/jeugd-en-het-nieuwe-coronavirus/ondersteuning-kopp-kov-professionals-kinderen-ouders-en-naasten#b11326
- Familievertrouwenspersoon: lsfvp.nl/
- Initiatieven tegen eenzaamheid: https://www.eentegeneenzaamheid.nl/