Uw (Wmo) hulpvraag stellen
Heeft u door ziekte, een beperking of ouderdom hulp nodig bij uw dagelijks leven? En kunt u die hulp niet zelf of met uw eigen omgeving (familie, vrienden of buren) regelen? Dan kunt u voor sommige hulpvragen bij de gemeente terecht. Bijvoorbeeld hulp om mensen te ontmoeten, hulp in het huishouden of hulp bij het zelfstandig wonen. U kunt uw hulpvraag stellen door het online formulier 'melding zorg en ondersteuning' in te vullen.
Als u een melding 'zorg en ondersteuning' maakt, gaan we samen met u op zoek naar een passende oplossing. De gemeente kan een individuele voorziening toekennen. De gemeente regelt en betaalt in dat geval voor u een zorgaanbieder die u gaat ondersteunen. Met deze zorgaanbieder heeft de gemeente afspraken gemaakt. We noemen dat zorg in natura.
Het kan ook zijn dat u kiest om zelf zorg, begeleiding, hulp of hulpmiddelen in te kopen. Hiervoor krijgt u dan een geldbedrag van de gemeente als u voldoet aan de voorwaarden. Dit noemen wij een persoonsgebonden budget (pgb).
Welke manier van zorg het beste bij u past, bespreekt u met de consulent.
Wat gebeurt er als ik een melding maak?
- Direct na het versturen van het meldingsformulier sturen we u een ontvangstbevestiging via e-mail. U weet nu zeker dat de melding binnen is gekomen.
- Na ontvangst van dit formulier neemt een medewerker van gemeente Lingewaard binnen 4 weken contact met u op. Samen maken we dan een afspraak voor een gesprek. Het kan ook zijn dat we u direct een afspraakbrief sturen.
- In het gesprek bespreekt u samen uw situatie en zoeken we naar passende ondersteuning.
Heeft u een andere vraag? Dan kunt u van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 uur en 17:00 bellen met de gemeente via het telefoonnummer (026) 326 01 11.
De melding maken
Als u de melding met DigiD doorgeeft, worden uw naam en adres alvast automatisch ingevuld.
Liever zonder DigiD?
U kunt het formulier ook zonder DigiD invullen. U moet dan zelf uw persoonlijke gegevens invullen.