Jeugdhulpvraag stellen
Heeft u ondersteuning nodig bij het opvoeden of heeft uw kind zorg of begeleiding nodig? Dan kunt u online een jeugdhulpvraag stellen. Na ontvangst nemen wij binnen 7 werkdagen contact met u op.
Met DigiD
Als u de melding met DigiD doorgeeft, worden uw naam en adres alvast automatisch ingevuld.
Liever zonder DigiD?
U kunt het formulier ook zonder DigiD invullen. U moet dan zelf uw persoonlijke gegevens invullen.
Wat gebeurt er als ik een hulpvraag stel?
- Direct na het versturen van het formulier sturen we u een ontvangstbevestiging via de mail. U weet nu zeker dat de melding binnen is gekomen.
- Na ontvangst van dit formulier neemt een van onze jeugdconsulenten, binnen 7 werkdagen, contact met u op. Onze jeugdconsulenten hebben veel kennis op het gebied van jeugdhulp.
- In het gesprek bespreekt u samen met de jeugdconsulent uw situatie. We kijken samen wat of wie u nodig heeft om verder te komen.
Het kan zijn dat één telefoongesprek voldoende is. Het kan ook zijn dat uw vraag wat verder onderzocht moet worden. In dat geval wordt er een vervolgafspraak gemaakt.
Een uitkomst van het gesprek kan zijn dat de gemeente een individuele voorziening toekent. De gemeente regelt en betaalt in dat geval voor u een gecontracteerde zorgaanbieder. We noemen dat zorg in natura. Het kan ook zijn dat u voldoet aan de voorwaarden en kiest voor een persoonsgebonden budget (PGB). Welke vorm van zorg het beste bij u past, bespreekt u met de jeugdconsulent.
Wilt u uw hulpvraag liever via de telefoon stellen? Of heeft u een andere vraag? Dan kunt u van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 uur en 17:00 bellen met de gemeente via het telefoonnummer (026) 326 01 11.
De gemeente is verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Maar gelukkig groeien veel kinderen gezond en veilig op tot zelfstandige volwassenen. Daar zijn jongeren en hun ouders in eerste instantie natuurlijk zelf verantwoordelijk voor. En als er wat extra’s nodig is bij het opvoeden en opgroeien, gaan we er vanuit dat u eerst zelf kijkt wat u kunt doen. Zijn er in uw directe omgeving (tijdelijk) geen mensen om u te ondersteunen? Dan gaan we met u in gesprek om te kijken naar een passende oplossing. Die ondersteuning is altijd op maat en daardoor kostbaar. Daarom zoeken we met u naar een kostenbewuste oplossing. Zo zorgen we ervoor dat jeugdzorg beschikbaar blijft voor degenen die dit het hardst nodig hebben.
Hoe gaat dit in z’n werk?
Indien er onderzoek of gespecialiseerde professionele hulp nodig is, of wanneer nog niet duidelijk is welke hulp in uw situatie het beste is, dan kunt u contact opnemen met de jeugdconsulenten van de gemeente Lingewaard. De jeugdconsulent is op de hoogte van alle mogelijkheden van de hulporganisaties in uw omgeving. Ze bieden u een luisterend oor en denken graag met u mee. Samen met u zoeken zij naar een passende oplossing.
Het kan zijn dat u met een telefoontje al op de juiste weg bent gezet, maar het kan ook zijn dat uw vraag wat verder onderzocht moet worden. In dat geval wordt er een vervolgafspraak met u gepland. U hebt dan één of meerdere gesprekken met de jeugdconsulent. Samen maakt u een ondersteuningsplan. Het kan zijn dat u daarna zelf aan de slag kunt en verdere hulp zelf kunt regelen. Is er meer nodig? Dan kan de gemeente een individuele voorziening toekennen. De gemeente regelt en betaalt in dat geval voor u een gecontracteerde zorgaanbieder. We noemen dat zorg in natura. Het kan ook zijn dat u voldoet aan de voorwaarden en kiest voor een persoonsgebonden budget (PGB). Welke manier van zorg het beste bij u past, bespreekt u met de jeugdconsulent.
Als de gemeente een besluit heeft genomen, krijgt u een brief van ons. Dit noemen we een beschikking. In de beschikking staat welke jeugdhulp is toegekend en voor welke periode dit is toegekend. De naam van de jeugdhulpaanbieder staat ook in deze beschikking. De jeugdconsulent heeft dit met u afgesproken. Deze jeugdhulpaanbieder neemt met u contact op om een eerste afspraak te maken. Bewaar die brief goed. Er staat ook in wat u moet doen als er iets verandert in uw situatie.
Wilt u dat er iemand aanwezig is bij dit gesprek? Dan kunt u een familielid, vriend of kennis meevragen. Wilt u liever gebruik maken van een gratis onafhankelijke cliëntondersteuner? Neem dan contact op met MEE.
Als er (al) meerdere hulpverleners betrokken zijn in uw gezin, wordt gezamenlijk gekeken wat de beste aanpak is en wie de zorg het beste kan coördineren. Zo’n gezamenlijke bijeenkomst noemen we een planbijeenkomst.