Hersteloperatie Toeslagenaffaire

Als je als ouder of kind getroffen bent door de problemen met de kinderopvangtoeslag, dan kun je via je gemeente hulp krijgen. Brede ondersteuning heet dat. Die hulp is er voor jou (als ouder of kind van een gedupeerde ouder) en je gezin, en hij is er op verschillende gebieden. Zoals zorg, je gezin, werk, financiën en wonen. Hieronder leggen we uit wat brede ondersteuning precies betekent. En ook hoe we er samen voor zorgen dat die hulp precies past bij jouw situatie.

Wat is brede ondersteuning?

Brede ondersteuning is dus hulp. Hulp op allerlei onderdelen van je leven. Welke hulp jij nodig hebt, kunnen we alleen samen bepalen. Hiervoor werken wij in Lingewaard samen met Rijnstad. Dat doen we in een gesprek met een medewerker van Rijnstad. Jullie kijken daarin met elkaar waar jij steun bij kunt gebruiken en wat jij nodig hebt. We zorgen er samen voor dat het hulp op maat is.

  • Misschien is die hulp uitleg over zaken die je ingewikkeld vindt. Of hulp bij zaken waar je heel erg tegenop ziet. Bijvoorbeeld zaken op een rijtje zetten en overzicht over je geld en geldzaken krijgen. 
  • Het kan ook zijn dat je je ergens zorgen over maakt en je graag wilt dat iemand met je meedenkt. En je de weg wijst naar de juiste hulp. Hulp om je thuissituatie te verbeteren, om werk te vinden, of bij gezondheidsproblemen. De hulp kan voor jou zijn, voor je kinderen of voor het hele gezin. 
  • Wanneer je het fijn vindt kan de medewerker vanuit Rijnstad bij gesprekken zijn die je met de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) hebt. Die gesprekken gaan vaak over de beoordeling van je financiële compensatie en schade. Deze medewerker kan ook helpen bij het indienen van je private schulden. 
  • Heb je specialistische hulp nodig, zoals van een psycholoog? Dan is het goed om ook dat te bespreken met deze medewerker. Ook daar kunnen we je bij helpen.
  • Soms heb je ook hulp in of rond het huis nodig. Zoals onderhoud dat je eerder niet kon doen door je problemen met de kinderopvangtoeslag. Ook dat kan je met de medewerker bespreken. Samen kijken jullie wat in jouw geval passende hulp is.

Plan van aanpak

De medewerker van Rijnstad houdt overzicht over de hulp aan jou en je gezin, en houdt contact om met je te bespreken of alles goed loopt. Ook stellen jullie samen een plan van aanpak op. Hierin staan alle afspraken over de hulp die je krijgt. Je krijgt dit plan ook mee naar huis. Zo kun je nog eens rustig alle afspraken nalezen. Heb je vragen? Dan kun je ook die altijd aan de medewerker stellen!

Met wie heb je contact bij onze gemeente?

In onze gemeente werken wij dus samen met Rijnstad. Zij hebben een team van medewerkers die veel weten over de toeslagenaffaire en over de hulp die geboden kan worden. Zij hebben al heel veel gesprekken met ouders en kinderen gevoerd en ze weten precies hoe het herstelproces van UHT eruitziet. Ze denken graag met je mee over hoe jouw leven weer op de rit kan komen. En je mag ze alles vragen.

De contactenpersonen zijn Ginette Flederus en Filiz Okan. Zij zijn te bereiken op (026) 31 27 800 van maandag tot en met vrijdag van 08.30 – 17.00 uur of via aanmeldingshv@rijnstad.nl
 

Nieuws