Aanmelden als handelaar
Wat is het?
Als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands spullen die u opkoopt of verkoopt, niet zijn gestolen. Daarom bent u wettelijk verplicht een Digitaal Opkopers Register (DOR) bij te houden en u bij de gemeente aan te melden als handelaar.
Hoe werkt het?
Als u regelmatig tweedehands spullen opkoopt en weer verkoopt, bent u verplicht om u als opkoper aan te melden bij de gemeente. Ook bent u verplicht om uw ingekochte spullen bij te houden in een opkopersregister. Dit is verplicht om ervoor te zorgen dat er geen gestolen spullen verkocht worden.
Wat moet ik doen?
- U meldt zich aan bij het Digitaal Opkopers Loket (DOL).
- U houdt uw inkoop, verkoop en voorraad bij in het Digitaal Opkopers Register (DOR).
Merkt u achteraf dat u iets heeft gekocht wat gestolen is?
Dan kunt u via het DOR direct aangifte doen van heling. Vervolgens kunt u een aanvraag doen om het geld terug te vragen van de klant die het gestolen goed aan u heeft verkocht.