Aangepast ontwerp en reactienota Klappenburg

Bekijk hieronder het aangepaste ontwerp voor de wijk Klappenburg en de reactienota. In de reactienota staan alle gestelde vragen (tijdens de laatste inloopbijeenkomst) en antwoorden overzichtelijk bij elkaar. Daarin leest u ook waarom we een deel van het ontwerp aangepast hebben en waarom soms niet.

Aangepast ontwerp Klappenburg

Hieronder kunt u het aangepaste ontwerp voor de wijk Klappenburg in PDF en JPG terugvinden en bekijken. Wilt u reageren op het aangepaste ontwerp? Dit kan tot 25 augustus 2024. U kunt reageren door een e-mail te sturen naar l.hoekstra@lingewaard.nl. Reageren op het aangepaste ontwerp kan ook via de BouwApp. Dit is de laatste kans om te reageren op het ontwerp. Kunt u de documenten niet bekijken of heeft u problemen met het openen van de documenten? Stuur ons dan een bericht via de BouwApp.

Reactienota

Op 29 mei 2024 was er een inloopbijeenkomst in de tent van RA+ ingenieurs in de Klappenburgstraat in Bemmel. Tijdens de inloopbijeenkomst waren tekeningen te zien met het voorlopig ontwerp van de weginrichting. Veel bewoners hebben de inloopbijeenkomst bezocht. We ontvingen veel reacties en er zijn veel gesprekken gevoerd. Ook na de inloopavond zijn nog reacties binnen gekomen via de BouwApp en per e-mail. In onderstaande reactienota leest u de antwoorden op de gestelde vragen en opmerkingen per onderwerp.

Op 27 mei 2024 was er een avond voor de stakeholders (o.a. bedrijven, wijkplatform). Ook deze opmerkingen, vragen en reacties hebben we in deze reactienota meegenomen. Tijdens de inloopbijeenkomst zijn er ook een aantal vragen gesteld over specifieke woningen. Deze vragen staan niet in de onderstaande lijst, maar zijn wel verwerkt in het ontwerp. 

Weginrichting

Kan de wegbreedte van de Klappenburgstraat 6 meter blijven?

De wijk Klappenburg is een woonwijk waar de maximumsnelheid 30 km/uur is. De wegen, bekend als "erftoegangswegen" zijn voornamelijk bedoeld voor verblijfsfuncties. Volgens het Wegencategoriseringsplan Lingewaard varieert de verhardingsbreedte van deze wegen tussen 4,80 m en 6,00 m. Momenteel hebben veel straten binnen het plangebied een breedte van 6,00 m.

Bij de reconstructie van woonstraten hanteren wij een verhardingsbreedte van 5,00 m en passen wij de bijbehorende inrichtingskenmerken zoals elementen verharding (straatstenen) toe. Deze maatregelen zorgen voor een geloofwaardige weginrichting en stimuleren de naleving van de maximumsnelheid. In de meeste straten binnen het plangebied is deze aanpak haalbaar.

Na overleg met de buurt hebben wij besloten om in de Klappenburgstraat maatwerk toe te passen. We maken de Klappenburgstraat 5,50 m breed in plaats van 5,00 m. In de straat rijden namelijk meer fietsen en auto’s dan in de omliggende straten. Ook zijn er enkele bedrijven die bevoorraad moeten worden door vrachtwagens en bestelbussen. De ontwerptekening is hierop aangepast. Het betekent wel dat er minder groen in de Klappenburgstraat komt.

Waarom komt er geen plateau in de kruising Klappenburgstraat/Meidoornstraat?

In de Klappenburgstraat zijn nu vier plateaus. Deze plateaus komen alle vier weer terug in de nieuwe situatie. Bij de zijstraten Dr Hoijngstraat en Meidoornstraat komen in de nieuwe situatie attentievlakken. De straatstenen op deze kruispunten krijgen een andere kleur dan de rest van de weg. Zodat duidelijk is dat hier verkeersuitwisseling plaatsvindt. Er komt geen fysieke verhoging, omdat deze kruising dicht bij de kruising met de Esdoornstraat ligt. De kruising van de Meidoornstraat met de Pastoor Grimmeltstraat wordt wel uitgevoerd als een verkeersplateau.

Kan er een spiegel geplaatst worden op de kruising Klappenburgstraat/Bastiaansestraat?

In de hele wijk is de maximumsnelheid 30 km/uur. We zijn van mening dat er voldoende zicht is om met gematigde snelheid het kruispunt te passeren. Er wordt dan ook geen verkeersspiegel geplaatst.

Parkeren

Er is nu al een tekort aan parkeerplaatsen. Kunnen er parkeerplaatsen bij komen?

Veel inwoners hebben aangegeven dat het aantal beschikbare parkeerplaatsen onvoldoende is. Daarom willen wij op diverse locaties extra parkeerplaatsen maken. Door enkele wegen te versmallen, creëren we ruimte voor langsparkeerstroken. Dit zal onder andere gebeuren in de Meidoornstraat, Esdoornstraat en Dr. B. Bastiaansestraat.

Kan de strook klinkers tussen de stoep en straat ter hoogte van Klappenburgstraat 41-63 blijven? Dit vanwege in en uitstappen bij de parkeervakken en het opstellen van containers.

Samen met bewoners is de situatie ter plekke bekeken. In overleg hebben we afgesproken dat er geen groenstrook komt tussen de stoep en de parkeervakken. Wel worden de boomvakken groter. Aan beide zijden komt er bij elk boomvak één meter bij. Dit is aangepast op de tekening. 

Kunnen de bomen in de Willem Janssenstraat (tussen Klappenburg- en Ds Israëlsraat) zo geplaatst worden dat er voor de bomen geparkeerd kan worden? Zodat er geen parkeerplaatsen verloren gaan.

We vinden het belangrijk dat er meer groen komt in de wijk. Dit is goed tegen hittestress en goed voor de biodiversiteit. De bomen die nu in de Willem Jansenstraat staan zijn klein. Dat komt omdat ze weinig ruimte hebben om te groeien. We kiezen ervoor om deze bomen meer ruimte te geven. Dit betekent dat er niet voor de bomen geparkeerd kan worden. We hebben de plaatsen van de bomen zo gekozen dat er zoveel mogelijk parkeerplaatsen komen. Er komen in totaal 22 parkeerplaatsen. Op dit moment zijn er 21 parkeerplaatsen en nog drie plaatsen waar voor een boom geparkeerd wordt.

Kunnen er haaksparkeerplaatsen komen in het doodlopende deel van de Franciscusstraat?

Tijdens de presentatie van het schetsontwerp hebben de bewoners van het doodlopende deel van de Franciscusstraat gevraagd of de stoep weg kan. Naar aanleiding hiervan hebben we besloten om dit deel van de straat om te vormen tot een woonerf. Ondanks de smalle stoep heeft deze straat nu al meer de uitstraling van een woonerf.

Op een woonerf mag alleen worden geparkeerd in de aangewezen parkeervakken met een P-tegel. In het voorlopig ontwerp waren drie parkeerplaatsen opgenomen. Na overleg hebben we besloten een extra parkeerplaats toe te voegen bij huisnummer 1/1a. Aan het einde van de straat zijn twee haakse parkeervakken gepland. Meer parkeervakken maken is niet mogelijk vanwege de noodzakelijke bereikbaarheid van de woningen.

Parkeren in de Klappenburgstraat tussen Meidoorn- en Esdoornstraat is nu al een probleem. Maak de weg niet smaller. Breng parkeervakken aan op straat.

We begrijpen de wens voor meer parkeerplaatsen op dit gedeelte van de Klappenburgstraat. Helaas is daar geen ruimte voor. In de Meidoorn- en Esdoornstraat komen wel extra parkeerplaatsen. Dit ligt op beperkte loopafstand van de Klappenburgstraat. Naar aanleiding van opmerkingen van bewoners hebben we besloten om de Klappenburgstraat te versmallen naar 5,50 m (zie punt 1). Bewoners kunnen dan zelf bepalen waar ze parkeren. Daarbij moeten ze zich natuurlijk aan de verkeersregels houden. Dubbel parkeren of een uitrit blokkeren is dan ook niet toegestaan.

Wat is het parkeerbeleid voor grote voertuigen in de Klappenburgstraat?

Er is geen speciaal parkeerbeleid in de Klappenburgstraat. De normale regels voor parkeren gelden daar. 

Groen

Kunnen er bomen komen in de groenstrook bij Pastoor Grimmeltstraat 43?

In deze groenstrook komt een boom. Bij het maken van het definitief ontwerp gaan we verder uitwerken hoe de groenstrook eruit komt te zien.

Kunnen er andere bomen komen in de Klappenburgstraat en Israëlstraat? Bewoners hebben last van plak en dergelijke.

De gemeente gaat geen gezonde bomen kappen in de wijk. De bomen in de Klappenburgstraat en Israëlstraat blijven staan. We gaan alleen bomen kappen als dit echt nodig is om het werk uit te voeren. Er wordt daarom één boom gekapt in de Wardstraat, tegenover de Acaciastraat. Daarnaast vervangen we een aantal bomen omdat ze niet gezond meer zijn. Het gaat om de bomen in de Acaciastraat, de Willem Jansenstraat en de Franciscusstraat. In deze straten komen bomen terug. Bij de keuze van de nieuwe bomen kiezen we een boomsoort die past bij de plaats. Dit geldt ook voor de grootte van de boom. 

Kan er onderhoud gedaan worden aan de lindes in de Ds Israëlstraat?

In 2025 zijn de bomen in Bemmel weer aan de beurt voor groot onderhoud. Ook de bomen in de Ds Israëlstraat gaan we dan snoeien.

Op veel plaatsen hangt er beplanting over de stoep. Kan dit gesnoeid worden?

De gemeente zorgt alleen voor het onderhoud van de groenvakken die van de gemeente zijn. Bewoners moeten ervoor zorgen dat de planten uit hun tuin niet over de stoep hangen. Je bent verplicht hier zelf voor te zorgen. De gemeente kan hierop handhaven. Via de BouwApp gaan we bewoners vragen het groen te snoeien. Indien nodig kunnen we ook gaan handhaven. Overigens is het altijd verstandig om het groen te snoeien. Niet alleen je buurtgenoten worden er blij van, maar ook is de kans kleiner dat de planten beschadigen tijdens de werkzaamheden. 

Kan het groen van de gemeente beter onderhouden worden?

De gemeente heeft vaste afspraken over het onderhoud van het groen. Dit onderhoud kost jaarlijks veel geld. Daarom moeten we keuzes maken. Dit betekent soms dat we minder vaak snoeien/schoffelen dan bewoners willen. Bij de keuzes van nieuwe beplanting houden we nadrukkelijk rekening met het onderhoud. 

De (schijn) acacia op de hoek Klappenburgstraat/Bastiaansestraat vraagt veel onderhoud. Kan deze vervangen worden?

De gemeente onderhoudt deze acacia. Dit is een zeer oude en bijzondere boom. Daarom willen wij deze, ondanks het onderhoud, behouden. Het duurt namelijk erg lang duren om een boom van deze omvang terug te krijgen op deze locatie.

Kan er eventueel een heg komen in de Acaciastraat, tussen de haaksparkeerplaatsen en de woningen? Dit vanwege de lampen die naar binnen schijnen bij het inparkeren.

De Acaciastraat gaan we anders inrichten, zodat er makkelijker geparkeerd kan worden. Dit betekent dat er haaksparkeervakken komen. Helaas is er geen ruimte om een heg te plaatsen tussen de woningen en de parkeervakken. 

Jammer dat er geen groen meer komt in de Pastoor Grimmeltstraat.

In het schetsontwerp waren bomen ingetekend in de Pastoor Grimmeltstraat. Veel bewoners hebben toen aangegeven dat ze dat niet willen omdat er dan minder parkeerplaatsen komen. Daarom hebben we het ontwerp aangepast. 

Er zitten uilen in de Beukenlaan. Wordt hier rekening mee gehouden?

We weten dat er uilen zitten in de wijk. Deze willen we natuurlijk zo min mogelijk verstoren. We moeten ons ook houden aan de geldende regels op het gebeid van flora en fauna. Daarom laten we een gespecialiseerd bureau onderzoek doen. Zij geven ons advies over mogelijke maatregelen om de gevolgen voor flora en fauna te beperken.

Zijn er mogelijkheden voor adoptiegroen?

In de wijk Klappenburg is relatief weinig groen. Daarom willen wij graag zelf bepalen wat er met het groen gebeurt. Er zijn dus helaas geen mogelijkheden voor adoptiegroen.

Het pad bij de Ward niet verlagen. Hier wordt veel gebruik van gemaakt bij het uitlaten van honden.

Het verlagen van een deel van het pad bij de Ward is nodig om een verbinding te maken tussen de sloot langs de Wardstraat en de kanovijver (de greppel om de Ward heen). Deze verbinding is nodig om het regenwater van de wijk Klappenburg in de kanovijver te laten stromen. Om het pad ook bij hoog water toegankelijk te houden gaan we een brug of vlonder aanbrengen.

Het terrein rond het clubhuis van ’t Verzetje wordt gebruikt door spelende kinderen. Wordt hier rekening mee gehouden bij de inrichting?

In de nieuwe situatie komt er een wadi tussen de Wardstraat en het wandelpad. Hier zal geregeld water in staan. Deze wadi komt dicht bij het clubhuis van ’t Verzetje te liggen. We gaan de inrichting van de wadi en het omliggende park zo maken dat het veilig is voor spelende kinderen. 

Overig

Wordt het riool op het particulier terrein ook vervangen? Deze ligt soms diagonaal over perceel of woningen zitten samen op een aansluiting.

Nee, we gaan alleen het riool op gemeentegrond vernieuwen.

Hoe zit het met elektrische laadpalen, worden deze meteen geplaatst?

Op het ontwerp staat op een aantal plaatsen dat er laadpalen komen voor elektrische auto’s. Deze laadpalen worden niet gelijk geplaatst. Er komen pas laadpalen als een bewoner hier een aanvraag voor indient. Helaas kan dit betekenen dat de straat daarvoor op een later moment opnieuw opengebroken moet worden. Dit kunnen we niet voorkomen. 

Worden de plannen afgestemd op de plannen van Waardwonen?

Ja, we overleggen regelmatig met Waardwonen. Een gedeelte van de Pastoor Grimmeltstraat is nu nog niet ingetekend. Dat komt omdat we daarover nog overleggen met Waardwonen.

Reactienota

Hieronder kunt u de reactienota ook in PDF terugvinden en bekijken. Kunt u de documenten niet bekijken of heeft u problemen met het openen van de documenten? Stuur ons dan een bericht via de BouwApp.